Jaki wybrać chleb

Chciała bym teraz przedstawić kilka gatunków pieczywa, które są najzdrowsze:

  • Razowiec – ale tylko ten prawdziwy (a nie biały, zabarwiony karmelem), piecze się go z mąki pszennej lub mieszanki mąk pszennej i żytniej – gdzie obie powinny być grubo mielone z dodatkiem zakwasu
  • Gracham – mąka użyta do wypieku tego chleba powinna być drobniej mielona niż na razowiec, a pieczywo rośnie na drożdżach
  • Z ziarnami – w znacznej części piekarni jest pieczony w ten sam sposób co razowiec z dodatkiem ziaren
  • Wileński – jest to pieczywo mieszane z mąki żytniej razowej i pszennej razowej lub białej z dodatkiem słodu żytniego i pszennego, syropu skrobiowego i drożdży
  • Orkiszowy – pieczony jest z mąki razowej i orkiszu (czyli starej odmiany pszenicy bogaty w białko i minerały
  • Bezglutenowy – głównym składnikiem tego rodzaju pieczywa jest mąka kukurydziana. Jest to pieczywo dla osób, które nie tolerują białka zbóż glutenu

Czy mleko bez tłuszczu jest zawsze dobre

Mleko bez tłuszczu nie wzmocni kości tak jak półtłuste. Wprawdzie każde mleko zawiera wapń, ale nie zawsze jest on dobrze przyswajalny przez organizm. W mleku znajdują się witaminy A, D, E K , które rozpuszczają się tylko w obecności tłuszcz. Gdy go nie ma, witaminy są nieaktywne. A bez nich przyswajanie zawartego w mleku wapnia jest niemożliwe. Kiedy pijemy tylko mleko odtłuszczone , łatwiej utrzymać zgrabną sylwetkę, ale możemy mieć mniej wapnia, a więc słabsze kości i zęby. Dlatego najlepiej jest wybierać mleko o zawartości 1,5, 2 i 3,2 procent tłuszczu.

Dieta bezglutenowa w pierwszym roku życia dziecka

Wciągu ostatnich lat bardzo zmieniły się zasady karmienia małych dzieci , po przez coraz późniejsze wprowadzanie produktów zawierających gluten.  Przez co zmieniły się zalecenia dietetyczne przy karmieniu niemowląt i małych dzieci.

-dłuższe karmienie piersią małych dzieci na do 10 miesiąca lub dłużej

-podawanie mleka modyfikowanego przypominające składem mleko matki

-wprowadzanie zbożowych bezglutenowych (kleiku ryżowego, mąki, kaszy kukurydzianej) od 5 miesiąca, a produktów  zawierających gluten dopiero po skończeniu 10 miesiąca życia dziecka.

Jeżeli przestrzega się zasad żywienia opracowany przez Instytut Matki i Dziecka to objawy wystąpią znacznie później  i będą miały łagodniejszy przebieg.

Jeżeli już pojawią się objawy choroby trzewnej i zostanie potwierdzona przez lekarza, należy zastosować dietę odpowiednią do wieku. Z wykluczeniem produktów zawierających gluten. Produkty pochodzące z pszenicy, żyta, owsa i jęczmienia ,należy zastąpić produktami z ryżu, kukurydzy, prosa oraz skrobia pszenna.

W okresie zaostrzenia choroby, gdy już pojawią się biegunki, z diety należy wykluczyć nie tylko produkty zawierające gluten, ale mleko (białka mleka i cukier mleczny) i jego przetwory (twaróg śmietankę), a w niektórych przypadkach cukier buraczany. Po kilku tygodniach gdy biegunki ustąpią można zacząć powoli wprowadzać mleko i cukier.

 

 

Mleko zastępuje się specjalnymi mieszankami przeznaczonymi dla dzieci w  danym wieku (dobiera je lekarz).Na mieszankach  można przygotować różne potrawy jak kisiele z owocami, lane kluski. Warzywa i owoce podawać w postaci papek i soków jak u dzieci zdrowych. Zupki i papki jarzynowe zagęszczać produktami bezglutenowymi (tj. mąka kukurydziana, ziemniaczana, sojowa, ryżowa, skrobia pszenna, mąka niskobiałkowa.

Niedobory białka uzupełnia się wprowadzając większe ilości mięsa (drobiu, cielęciny, królika). W trzecim i czwartym kwartale można zacząć podawać biszkopty  bezglutenowe. Przy nietolerancji cukru stosuje się glukozę i miód.

Gdy dopadnie Cię infekcja sięgnij po witaminę C

Witamina C jest to jedna z najpopularniejszych witamin, które spożywamy zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym oraz wczesną wiosną. Gdy pojawia się pierwsze objawy przeziębienia zaraz po nią sięgamy. Bo to właśnie kwas askorbinowy odgrywa ważną rolę we wspomaganiu systemu odpornościowego.

Kwas askorbinowy zwiększa odporność na infekcje, oraz skraca czas trwania  i łagodzi objawy infekcji. Witamina C podwyższa  stężenie interferonu w tkance, symulując tym wzrost produkcji limfocytów T i B. wzmaga wytwarzanie krwinek białych, które niszczą wówczas więcej wirusów i bakterii, a szczególnie na początku infekcji.

Wiadomo że najłatwiej jest sięgnąć po małą okrągłą pigułkę. A może by tak zmienić dietę? Wprowadzić owoce i warzywa zawierające witaminy? Posiłki stają się o wiele bardziej kolorowe i smaczniejsze.

Najwięcej witaminy C znajdziemy w: czarnych porzeczkach, natce pietruszki, papryce czerwonej, jarmuż, chrzan, brukselka, kalafior, truskawki, papaja, kapusta włoska, kiwi, kapusta czerwona, cytryny, pomarańcze.

 

 

Chcąc zachować jak najwięcej witaminy C w produktach to zastosuj poniższe uwagi:

  • Warzywa i owoce obieraj cienko bo właśnie pod skórką jest najwięcej witaminy C
  • Staraj się spożywać produkty świeże , bo długie przechowywanie w warunkach domowych traci znaczne ilości witamin
  • Do obróbki produktów nie należy używać narzędzi (noży, tarek) zardzewiałych gdyż powoduje to rozkład kwasu askorbinowego
  • Warzywa gotować w całości , a dopiero później rozdrobnić. Straty witamin są wówczas mniejsze
  • Produkty należy wrzucać na gorącą wodę, gdyż powoduje to dezyaktywację askorbinazy – enzymu rozkładającego kwas askorbinowy
  • Askorbinaza znajduje się w znacznej ilości w ogórkach. Dlatego nie jest wskazane łączenie ogórków z warzywami bogatymi w witaminę C
  • Po przygotowaniu sałatki lub surówki jak najszybciej należy ograniczyć dostęp tlenu przez dodanie sosu lub oleju

Jak możemy zachować więcej składników odżywczych w potrawach?

Jak zachować wartość odżywczą podczas przyrządzania potraw?

  • gotować żywność w małej ilości wody przez krótki czas
  • sparzyć produkty wodą o temperaturze 60oC, aby zniszczyć szkodliwe bakterie
  • czytać starannie instrukcje na opakowaniu
  • mięso gotować na małym lub średnim ogniu
  • przed przyrządzeniem zamrożonego mięsa i ryb, wyjąć je na pewien czas aby odtajały
  • pod koniec gotowania dodać drobno pokrojony lub potarty ser
  • mrożone warzywa gotować bez rozmrażania
  • jajka i mieszanki mleczne gotować na małym ogniu

 

 

  • jak najcieniej obierać warzywa i owoce (bo to właśnie pod skórką jest najwięcej składników odżywczych)
  • nie gotować żywności długo pod przykryciem
  • nie rozgotowywać warzyw
  • warzywa obierać i kroić tuż przed jedzeniem
  • sałatki przyrządzaj tuż przed podaniem na stół
  • resztki dań natychmiast wkładać do lodówki
  • pozostałe wywary wykorzystać do sosów, zup, bigosów lub gotowania kasz, ryżu lub makaronu

Witamina B6

Witamina B6 – pirydoksyna

Witamina B6 bierze udział w przemianie białek, węglowodanów i tłuszczy. Jest też potrzebna  do wytwarzania hormonów , adrenaliny i serotoniny , które to są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Jej niedobór wpływa na zwiększenie pobudliwości nerwowej, oraz ogranicza syntezę białek ustrojowych, kwasów nukleinowych, hemoglobiny i ciał odpornościowych. Brak pirydoksyny powoduje niedokrwistość.

 

 

Jest wrażliwa na światło i w czasie przetwarzania  żywności  ulega zniszczeniu (konserwowanie, mrożenie, obróbka termiczna). Zapotrzebowanie na witaminę B6 uzależnione jest od podaży białka, osoby będące na diecie bogato białkowej potrzebują większej ilości  tej witaminy.

Występuje w drożdżach, kiełkach pszenicy, otrębach, suchych nasionach roślin strączkowych (fasola, groch), mięso głównie w wieprzowinie, ziemniakach, mleku, kapuście, marchwi.

Co powinien zawierać dobry chleb

Pieczywo z pełnego przemiału w odróżnieniu od białego pieczywa, zawiera znacznie więcej cennych składników i na dłużej daje uczucie sytości.

Pieczywo też może tuczyć, ale tylko wtedy gdy jemy go w nadmiarze. Dlatego współcześnie z diety odchudzającej wyklucza się nie tylko tłuszcz jak kiedyś ale również węglowodany (1 gram tłuszczu zawiera 9 kcal a węglowodany 4 kcal).

Najlepiej wybierać pieczywo:

  1. Na zakwasie lub drożdżach niezbyt puszyste. Nienaturalna puszystość to efekt dodania różnego rodzaju polepszaczy przez piekarzy
  2. Pieczywo z pełnego przemiału co prawda zawiera tyle samo kalorii co pieczywo białe jednak znacznie mniej tuczy i jest bardziej wartościowe
  3. Chrupkie ale tylko razowe, 1 kromka zawiera 25 kcal. Jedna ale gdy już zjemy większe ilości to już mamy……

Pieczywa nie powinno się przechowywać w worku foliowym, a zwłaszcza tego z polepszaczami. Gdyż polepszacze pozwalają taniej produkować pieczywo , ale w większych ilościach może okazać się szkodliwe.

 

 

Najważniejsze składniki które powinny się znajdować w pieczywie to:

  • Białko – stugramowa porcja chleba zawiera ok 6g lekkostrawnego białka. Ale żeby organizm dobrze go wykorzystał, należało by pieczywo połączyć z nabiałem lub mięsem
  • Węglowodany – 100g-2 cienkie kromki, jest to aż 44g węglowodanów. Dużo ale są to węglowodany złożone  (z cienkiego pieczywa),  stabilizuje poziom cukru we krwi
  • Błonnik – dwie trzy kromki dostarcza ok 25% dziennego zapotrzebowania na błonnik resztę uzyskamy z owoców i warzyw
  • Witamina B1 – w pieczywie z ciemnej mąki w 100g pieczywa jest ok 0,2 mg, a w takiej samej porcji białego pieczywa nie ma prawie wcale. Gdzie dla dziennego zapotrzebowania dla lepszej pracy mózgu wynosi ok 2 mg
  • Minerały –  ciemne pieczywo zawiera sporo żelaza (ponad 2mg w 100g) magnezu (60mg), którego bardzo często występują niedobory w diecie, oraz cynk (8mg) regulującego prace serca

Tajemnica zdrowia w różnych krajach

Chili i imbir to ostre przyprawy w kuchni meksykańskiej i tajskiej .Zawarte w nich drugorzędne substancje roślinne zapobiegają powstawaniu skrzepów krwi Imbir zapobiega nawet chorobie lokomocyjnej i mdłościom. Czosnek to zapewniający zdrowie składnik kuchni śródziemnomorskiej. Czerwone wino i karczochy podobno pomagają Francuzom utrzymać dobre zdrowie. Substancje goryczkowe zawarte w karczochach zwiększają wydzielanie żółci, ułatwiając tym samym trawienie tłuszczów.

Właściwości oleju z pestek winogron

Olej z pestek winogron żółtozielony lub zielonkawy olej doskonały jako dodatek do sosów, dressingów i sałatek. Jest jedynym z bogatszych źródeł kwasu linolowego i witaminy E. Obniża poziom złego cholesterolu LDL, natomiast podnosi –  dobrego HDL działa antyoksydacyjnie.

Jak postępować po usunięciu pęcherzyka żółciowego

Po usunięciu pęcherzyka żółciowego ważną rzeczą jest postępowanie dietetyczne, zwłaszcza w okresie przyzwyczajenia przewodu pokarmowego, że nie posiada już pęcherzyka żółciowego. Okres adaptacyjny może być różny u różnych pacjentów (ok. 3-4 miesięcy).

Wraz z usunięciem pęcherzyka żółciowego człowiek pozbawiony jest magazynu, z którego wyrzucana była żółć – zwłaszcza po zjedzeniu posiłku obfitego i tłustego – ułatwiającego trawienie i wchłanianie wielu produktów zwłaszcza tłuszczowych. W warunkach fizjologicznych jedynie 40% żółci wydzielanej przez wątrobę, w okresie między posiłkowym, jest zagęszczana i magazynowana w pęcherzyku żółciowym. Pozostałe 60% produkowanej przez wątrobę żółci bezpośrednio dostaje się do jelita, z pominięciem pęcherzyka żółciowego. Po usunięciu pęcherzyka, cała produkowana przez wątrobę żółć dostaje się bezpośrednio do dwunastnicy. Jednak z chwilą działania bodźca pokarmowego (spożyty posiłek), jeśli zaistnieje taka konieczność (posiłek bogato tłuszczowy) następuje symulacja swoistych endohormonów, które wpływają na zwiększenie produkcji żółci przez wątrobę.

 

 

Znaczna część osób cierpiących na kamicę żółciową ma nadwagę. Chorzy często w okresie przed operacyjnym z powodu napadów bólowych, ograniczają ilość i częstość spożywanych posiłków, stosując dietę ubogo energetyczną, dlatego chudną, ale niezbyt dużo, dlatego po zabiegu powinny dalej starać się zredukować masę ciała (waga powinna być dopasowana do wieku i rodzaju wykonywanej pracy – patrz dieta w otyłości). Uważa się, że otyłość jest czynnikiem ryzyka kamicy żółciowej. Warto zaznaczyć, że usunięcie pęcherzyka żółciowego wraz ze złogami usuwa chorobę tylko częściowo, bo usuwa jedynie przyczynę występowania objawów. Dochodzi do powstawania kamieni żółciowych, gdy jest nieprawidłowy skład żółci, wytwarzanej przez wątrobę, żółć, która jest przesycona cholesterolem i w której wytrącają się kryształki.

U osób, których występuje nadwaga mogą wystąpić również zaburzenia gospodarki węglowodanowej (cukrzyca) i tłuszczowej (hiperlipidemie). Te osoby powinny też stosować dietę odpowiednią innej jednostki chorobowej. Dieta powinna być ubogo cholesterolowa i ubogo tłuszczowa. Stosunek kwasów tłuszczowych wielonienasyconych do nasyconych powinna wynosić 1-1,5:1. Należy spożywać głównie tłuszcze roślinne. Należy też ograniczyć węglowodany głównie proste(mono i dwusacharydy).

Dieta po usunięciu pęcherzyka żółciowego, powinna dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych i energii do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jeżeli nie posiada się innych chorób współistniejących dieta powinna być taka sama jak w żywieniu osób zdrowych. Dieta jak w przypadku chorób układu pokarmowego jest podstawowym warunkiem. Posiłki powinny być spożywane regularnie 5-6 razy na dobę w małych ilościach. Ponieważ żółć produkowana przez wątrobę stale napływa do jelit nie należy całkowicie eliminować tłuszczów, chociaż posiłki nie powinny jednorazowo zawierać ich zbyt dużo. W pierwszych miesiącach po zabiegu mogą występować duże różnice indywidualne w tolerancji tłuszczów, dlatego też ilość tego składnika powinna być osobno ustalona dla każdego pacjenta. Na ogół tłuszcz ogranicza się do ok. 40-50 gramów, co pokrywa ok. 20% energii z dziennego zapotrzebowania. W przypadkach złej tolerancji tłuszczu mogą wystąpić biegunki tłuszczowe, jego ilość w diecie należy zmniejszyć, a należy zwiększyć pozostałe składniki odżywcze jak: białka i węglowodany, aby utrzymać prawidłową wartość energetyczną. Zalecane jest spożywanie tłuszczów roślinnych – oliwy, oleju sojowego, słonecznikowego oraz niewielkiej ilości masła. Wykluczyć natomiast trzeba tłuszcze zwierzęce (smalec, słonina, boczek). Ilość tłuszczy spożywanych w ciągu dnia jest to tłuszcz dodany jak i zawarty w produktach pochodzenia zwierzęcego jak: mleko, mięso ryby. Nie wskazane jest spożywanie pokarmów wzdymających(kapusta, groch, fasola) zwłaszcza w pierwszym okresie, zwłaszcza połączone z tłuszczem. Pozostałe składniki nie podlegają ograniczeniu.

Produkty do sporządzenia potraw powinny być świeże. Potrawy powinny być gotowane w wodzie lub na parze, a następnie pieczone w foli lub duszone bez uprzedniego obsmażania. Smażone w tradycyjny sposób powinno być całkowicie wykluczone. Posiłki monotonne, niesmaczne upośledzają łaknienie, przez co nie są zjadane, przez co nie dają pożądanego efektu leczenia dietą. Należy spożywać pokarmy bogate w błonnik pokarmowy i otręby pszenne. Otręby (4-6 łyżek stołowych) powinny być spożywane jako dodatek do sałatek, zup, mleka. Wpływają one na poprawę perystaltyki przewodu pokarmowego, w tym także dróg żółciowych, przez co mają działanie żółciopędne. Na początku warzywa mogą być tylko w postaci gotowanej a dopiero później z surowych warzyw powinny być podstawowym składnikiem diety. Należy pamiętać, również o tym, że w związku z ograniczeniem tłuszczu w diecie dowóz i wykorzystanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach może być niedostateczna – chodzi głównie o witaminę A. dlatego istnieje konieczność uwzględniania w jadłospisie warzyw bogatych w karoten (prowitaminę A), z którego w organizmie tworzy się witamina A. Zalicza  się do nich marchew, sałatę, szpinak i inne warzywa żółte i zielone.