Czynniki ryzyka raka sutka, badania profilaktyczne

Kobiece piersi to nie tylko powód do dumy lub zmartwienia – w zależności od ich wielkości, która satysfakcjonuje ich właścicielkę lub nie. To także bardzo wrażliwy organ, wymagający wyjątkowej troskliwości i uwagi. Podobnie zresztą jak pochwa czy niektóre elementy układu rozrodczego. Systematyczne badania profilaktyczne, pozwalają we wszystkich tych przypadkach, wykryć w porę poważne zagrożenie. W przypadku układu rozrodczego może to być rak szyjki i trzonu macicy; zaś w przypadku piersi – nowotwór sutka.

Najskuteczniejszym badaniem w profilaktyce oraz diagnostyce raka piersi, jest mammografia. Ma to związek z faktem, że pozwala ono wykazać obecność guzków, na długo przed tym, nim staną się one wyraźnie wyczuwalne. Mammografia to także badanie, które pozwala na wczesne wykrycie mikrozwapnień. Badanie to jest całkowicie bezbolesne. Polega ono na umieszczeniu piersi na specjalnej podkładce i przyciśnięcie ich z góry. Im większa siła przycisku, tym wyraźniejszy obraz badania. Po raz pierwszy mammografia powinna zostać wykonana między 35. a 40. rokiem życia. Wcześniej nie jest to polecane, gdyż tkanka gruczołowa młodszych pacjentek, nie przepuszcza promieni rentgenowskich. Młodsze kobiety powinny wykonywać regularne samobadanie piersi. Wystarczy robić je raz na miesiąc od momentu ukończenia 20. roku życia. Panie około 30-tki, powinny poddawać się przynajmniej raz w roku badaniu jakim jest USG piersi. Badanie to wykonywane jest nie tylko profilaktycznie. USG piersi traktuje się też jako badanie dodatkowe w przypadku kobiet, które są po menopauzie i stosują hormonalną terapię zastępczą. Jeśli wynik któregoś z badań wywoła u lekarza niepokój, może nas skierować na jeszcze jedno badanie. Jest nimbiopsja piersi. Badanie to polega na pobraniu próbki wykrytego guzka a następnie poddaniu jej rozpoznaniu histopatologicznemu.

Dla niektórych kobiet, badanie piersi może okazać się dość krępujące, ale jest to ważne, jeśli chcemy zachować swoje zdrowie i zadbać o nie. Warto przy tym podkreślić, że kobieta powinna jak najszybciej udać się do lekarza kiedy stwierdzi u siebie następujące objawy: ból w piersi, wyczuwalny guzek lub zauważy: zmiany wielkości lub kształtu jednej z piersi, powiększenie węzłów chłonnych pod pachą, zniekształcenie brodawki, wyciek z brodawki, zmarszczenia na skórze piersi. Wszystkie wymienione symptomy, mogą świadczyć o istnieniu raka piersi – najczęstszej złośliwej postaci nowotworów występujących u kobiet. W grupie szczególnego ryzyka zachorowania znajdują się kobiety: po 40 roku życia, genetycznie obciążone, rasy białej, o siedzącym trybie życia i pracy, nadmiernie spożywające alkohol i nałogowe palaczki, z chorobą gruczołu piersiowego, poddawane naświetlaniu przed 30. rokiem życia, stosujące HTZ oraz cierpiące na nadwagę.

Jak kupować, by było zdrowo

Na ogół idąc do sklepu mamy nadzieję zakupić dla siebie i naszej rodziny najwyższej jakości produkty, które będą zdrowe, a ich wartości odżywcze znaczące. Zwracając uwagę na niektóre produkty, ich wspaniałe zabarwienia, wyglądy mamy wrażenie, że smakują równie wyśmienicie jak wyglądają, a ich wartość odżywcza jest wysoka. Jednak na ogół zdarza się, że to złudne spostrzeżenie i za powierzchownością niekoniecznie musi podążać zdrowie.
By posiadać większe bezpieczeństwo, że jedzone przez nas produkty są świeże, nieprzetworzone i zdrowe kupujmy je w miejscowych warzywniakach albo bazarkach. Tam sprzedający bardziej zwracają uwagę na to, aby warzywa i owoce były każdego dnia świeże.

Udając się na zakupy musisz zaopatrywać się produkty sezonowe, które w tej chwili są u nas hodowane. Unikaj jarzyn albo owoców, które są transportowane z dalekich regionów, jeżeli masz okazję bez trudu zakupić je z polskich pól. W okresie zimowym kupuj warzywa i owoce mrożone, które są poddawane temu procesowi wtedy, gdy możemy je pozyskać z naturalnej hodowli.

Czytaj etykiety. Patrz na skład każdego produktu. Jeśli spis składników jest długi nie warto takiego produktu kupować, gdyż istnieje zagrożenie, że są one przetworzone i maja mało wartości odżywczych. Zwykle bywa tak, że w pierwszej kolejności w spisie jest ten składnik, którego jest największa ilość. Jak jest nim przykładowo cukier, zrezygnujmy z tego produktu, gdyż z pewnością nie jest on odpowiedni dla naszego zdrowia.

Staraj  się gotować sam. Udając się do pubu albo restauracji nie zawsze masz możliwość sprawdzenia artykułów jakie są wykorzystywane do zrobienia danego dania. Jeśli mino to nie masz wyboru i musisz zjeść w restauracji wybieraj miejsca zaufane, a z daleka omijaj bary sprzedające posiłki typu fast food. Postaraj się również nie jeść dań gotowych. Na ich zazwyczaj atrakcyjny wygląd wytwórcy musieli dołożyć wielu starań, stosując sztuczne substancje barwiące i substancje zapachowe. Porcja tłuszczu, chlorku sodu i cukru w gotowych posiłkach jest bardzo wysoka, a substancji odżywczych niewielka.

Nawyki żywieniowe korzystne dla zdrowia

To co jemy wywiera wpływ na naszą figurę lub zdrowie, ale też dobry nastrój. Więc jak pragniemy korzystnie wyglądać i tak samo się czuć musimy wdrożyć do własnej kuchni zdrowe i właściwe reguły żywieniowe. Trzeba przekształcić swoje nieprawidłowe przywyknięcia i zmienić je na te, które są dla naszego zdrowia korzystne.

Zrezygnuj z soli, gdyż wpływa ona niekorzystnie na naszą sylwetkę i blokuje wodę w organizmie. Sól, która jest w przygotowanych produktach to dla organizmu odpowiednia porcja. Jej nadmiar może wieść do schorzeń narządu serca, chorób nowotworowych narządu układu pokarmowego, nadciśnienia, a nawet wylewów. Posiłki doprawiaj koperkiem, natką, tymiankiem czy zieloną bazylią.

Kolejnym niewłaściwym nawykiem jest nadmierne spożywanie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, które występują miedzy innymi w mięsie, maśle czy produktach mlecznych. Warto do przygotowywania dań stosować zamiast masła, np. olej słonecznikowy, który posiada tłuszcze roślinne, a więc właściwe dla naszego organizmu.

Następny na liście niezdrowych przyzwyczajeń żywieniowych jest cukier. Wpływa on niekorzystnie na przemianę materii, zwiększa ciśnienie krwi, zaburza pracę układu hormonalnego, prowokuje alergię no i oczywiście przyczynia się do nadwagi, która bywa przyczyną dużej liczby schorzeń. Więc odpowiednim wyjściem jest całkowite usunięcie cukru naszej diety.

Jeżeli na śniadanie lubisz chrupać płatki z mlekiem to czas je zmienić na musli lub płatki żytnie, których odczucie smakowe można urozmaicić zasuszonymi jabłkami i orzechami laskowymi. Normalne płatki ma mleko są uzupełnione witaminami i minerałami, ale porcja cukru może stanowić połowę kompozycji składników.

Siedząc przed ekranem telewizora lub komputerem uwielbiasz pochrupać chipsy? To bardzo niepoprawny nawyk i niewłaściwy dla naszego zdrowia. Chipsy ziemniaczane to wyłącznie tłuszcz i chlorek sodu. Zastąp je chipsami owocowymi, np. z bananów czy jabłek, które są dobrą zakąską.

Unikaj nektarów owocowych, gdyż w ich składzie głównie występuje woda, cukier, chemiczne substancje barwiące i zapachy, a porcja soku owocowego jest niewielka. W trakcie dnia pij spore ilości wody, której posmak możemy nieraz urozmaicić sokami domowej roboty.

Zamiast owocowego jogurtu, który owocowy nieraz jest wyłącznie z terminu, gdyż nie ma w nim owoców, a np. jedynie dżem z domieszką cukrów i substancji koloryzujących, wybieraj jogurty zwykłe. Jogurty naturalne mają dobre bakterie, a ich smak możemy zmodyfikować świeżymi owocami.