Jak uniknąć osteoporozy, jak ją wykryć

Osteoporoza to nic innego jak choroba kości powodująca, że stają się one bardziej łamliwe, mniej wytrzymałe na urazy. Zmniejsza się też ich gęstość. Na skutek osłabienia kośćca wzrasta ryzyko złamań trzonów kręgosłupa, szyjki kości udowej, kości nadgarstka, barku, bioder czy żeber. Poznaj objawy, przyczyny powstawania oraz metody leczenia osteoporozy. Dowiedz się jak wygląda profilaktyka przy osteoporozie.

Główne objawy osteoporozy to bóle kręgosłupa lędźwiowego, zmalenie wzrostu, zgarbienie pleców, zaburzenia chodu z utratą równowagi oraz złamania patologiczne. Należy przy tym podkreślić, że absolutnie nie muszą one występować razem i mogą przybierać bardzo różny poziom zaawansowania. Najbardziej narażone są na jej wystąpienie kobiety dojrzałe. Może ona też pojawić się u mężczyzn, lecz dotyka ich dużo rzadziej, gdyż mają oni bardziej gęste i mocniejsze kości.
Jak może dojść do powstania takiej choroby? Przyczyny osteoporozy to dość pokaźna lista. Medycyna przede wszystkim zwraca uwagę na związek osteoporoza a menopauza przedwczesna, jak i właściwa. Osteoporozę mogą też wyzwolić: alkohol, palenie papierosów, nieprawidłowe wchłanianie wapnia. Osteoporoza może też pojawić się u nas na skutek chorób tarczycy lub nerek a także pojawić się w skutek przyjmowanych leków takich jak na przykład sterydy – podawane w trakcie leczenia stawów. Nie bez znaczenia są tu także właściwości genetyczne.
Jak zatem chronić się przed osteoporozą? Przede wszystkim ograniczając lub całkowicie eliminując ze swojego życia wszelkiego rodzaju używki typu alkohol, kawa, papierosy. Aby uniknąć zagrożenia osteoporozą, powinniśmy też wpisać na stałe do naszych codziennych obowiązków – aktywność fizyczną. Przy czym nie musi być to od razu sport wyczynowy czy katorżnicze ćwiczenia. Wystarczą regularne spacery. Bardzo ważna jest również nasza dieta. Należy więc zrezygnować z fast foodów oraz porzucić wszelkie diety jednoskładnikowe. Powinniśmy też wykluczyć zupełnie dietę wegetariańską. Naszym kościom nie służą także: napoje gazowane, „chińskie zupki” oraz konserwowane mięso. Ma to związek ze zbyt wysoką zawartością fosforanów, które nie służą dobrej kondycji naszych kości. Warto również zadbać o to, aby chronić swoje stawy przed wystawianiem ich na działanie zimna. Zbyt częste stany zapalne, również mogą doprowadzić do powstania osteoporozy.
w jaki sposób możemy wykryć osteoporozę? Po pierwsze: obserwując uważnie swoje stawy i kości. Poza tym, każda kobieta która wchodzi o okres menopauzalny (także ten przedwczesny) powinna zgłosić się na badanie densytometryczne (densytometria), pozwalające określić stopień gęstości kości.

Złe nawyki żywieniowe do kosza

Nieodpowiednie zwyczaje żywieniowe bywają często przyczyną tego, że nie możemy zrzucić wagi. Ćwiczymy, odpowiednio się żywimy, jednak nasze przyzwyczajenia, nieraz jeszcze z dzieciństwa, szkodzą nam w osiągnięciu odpowiadających nam wyników. Sprawdź czy któreś nieodpowiednie zwyczaje występują u ciebie i wymień je, a bez wątpienia poczujesz się dobrze.

Po pierwsze spożywamy posiłki za szybko. Zwykle przyczyną takiej sytuacji jest poganianie czy to do pracy czy do szkoły. Ale również już od dziecka rodzice i dziadkowie popędzali nas posiłkiem, ponieważ trzeba będzie odgrzewać itd. W skutek tego jemy bardzo szybko, a przez to spożywamy większe porcje. Więc zwolnijmy tempo posiłku na w dużym stopniu powolniejsze. Przeżuwajmy więcej razy, wykonujmy niedługi odstępy w spożywaniu, a przyczyni się to do tego, że zjedzone posiłki będą niewielkie.

Kolejnym złym zwyczajem jest spożywanie przed ekranem telewizora, monitorem komputera lub robiąc inne działania. Nie ustanawiamy sobie czasu na spożywanie posiłków i absolutnie tylko na to. Gdy jesteśmy pochłonięci serialem w telewizji lub artykułem w gazecie nie zdajemy sobie sprawy ile istotnie tego pokarmy jemy. A jego porcje wtedy bywają sporo większe. Z tego powodu konieczne jest, abyśmy jedząc obiad czy kolację skoncentrowali się tylko na tym zajęciu.

Następnym przyzwyczajeniem, które wciskano nam już od dziecka to pochłanianie wszystkiego co zaserwowano nam na talerzu. I mimo tego, że choć jesteśmy już pełni to spożywamy w dalszym ciągu, bo pusty talerz wygląda ładniej lub nie chcemy zrobić komuś troski. Wskazówką jest wkładanie sobie mniejszych porcji. W każdej chwili będziemy mogli sobie dołożyć albo dopomnieć się o dokładkę, co bez wątpienia zadowoli gospodynię, u której jemy obiad.

Picie w czasie obiadu to powszechne przyzwyczajenie tak u dzieci jak też osób dorosłych. I jest to zjawisko niekorzystne. Napoje rozwadniają soki żołądkowe, które wówczas nie spełniają swojego przeznaczenia w trakcie trawienia. Lecz to nie wszystko. Sączenie napojów podczas jedzenia powoduje zmiękczanie pokarmów co powoduje, że możemy spożyć go znacznie więcej. Najwłaściwiej jest wypić wodę zanim przystąpimy do posiłku, wtedy spożyjemy mniejsze porcje albo pewien czas po jedzeniu.

Na obiad przeznaczamy sporych rozmiarów talerz. Lecz czy to nieodzowne? Na dużym talerzu nigdy nie nałożymy sobie niewielkiej porcji ziemniaczków, gdyż będzie nam się zdawać, że to za niewiele. Dlatego czas zmienić to przyzwyczajenie i fałszywe pojęcie. Od dziś do posiłków obiadowych używaj nieduże talerzyki, na których na pewno będzie znajdować się należyta porcja pokarmu.

Usuwanie nieodpowiednich zwyczajów żywieniowych to naprawdę prosta sprawa. Parę łatwych zasad, lecz ich przeznaczenie jest naprawdę istotne. Trzymanie się tych zasad nie jest skomplikowane i nie oczekuje od nas wielkiego poświęcenia, dlatego każda osoba może już teraz wcielić do życia odpowiednie dla zdrowia i sprzyjające nam zwyczaje odnośnie żywienia.