Co powinien zawierać dobry chleb

Pieczywo z pełnego przemiału w odróżnieniu od białego pieczywa, zawiera znacznie więcej cennych składników i na dłużej daje uczucie sytości.

Pieczywo też może tuczyć, ale tylko wtedy gdy jemy go w nadmiarze. Dlatego współcześnie z diety odchudzającej wyklucza się nie tylko tłuszcz jak kiedyś ale również węglowodany (1 gram tłuszczu zawiera 9 kcal a węglowodany 4 kcal).

Najlepiej wybierać pieczywo:

  1. Na zakwasie lub drożdżach niezbyt puszyste. Nienaturalna puszystość to efekt dodania różnego rodzaju polepszaczy przez piekarzy
  2. Pieczywo z pełnego przemiału co prawda zawiera tyle samo kalorii co pieczywo białe jednak znacznie mniej tuczy i jest bardziej wartościowe
  3. Chrupkie ale tylko razowe, 1 kromka zawiera 25 kcal. Jedna ale gdy już zjemy większe ilości to już mamy……

Pieczywa nie powinno się przechowywać w worku foliowym, a zwłaszcza tego z polepszaczami. Gdyż polepszacze pozwalają taniej produkować pieczywo , ale w większych ilościach może okazać się szkodliwe.

 

 

Najważniejsze składniki które powinny się znajdować w pieczywie to:

  • Białko – stugramowa porcja chleba zawiera ok 6g lekkostrawnego białka. Ale żeby organizm dobrze go wykorzystał, należało by pieczywo połączyć z nabiałem lub mięsem
  • Węglowodany – 100g-2 cienkie kromki, jest to aż 44g węglowodanów. Dużo ale są to węglowodany złożone  (z cienkiego pieczywa),  stabilizuje poziom cukru we krwi
  • Błonnik – dwie trzy kromki dostarcza ok 25% dziennego zapotrzebowania na błonnik resztę uzyskamy z owoców i warzyw
  • Witamina B1 – w pieczywie z ciemnej mąki w 100g pieczywa jest ok 0,2 mg, a w takiej samej porcji białego pieczywa nie ma prawie wcale. Gdzie dla dziennego zapotrzebowania dla lepszej pracy mózgu wynosi ok 2 mg
  • Minerały –  ciemne pieczywo zawiera sporo żelaza (ponad 2mg w 100g) magnezu (60mg), którego bardzo często występują niedobory w diecie, oraz cynk (8mg) regulującego prace serca

Dodaj komentarz