Czym słodzić

Składniki w nadmiarze nie są zdrowe. Substancje  słodzące dodawane m.in. do napojów oraz owocowych przetworów nadają im słodki smak. Ich dodatkową zaletą jest to, że nie mają wartości energetycznej w postaci kalorii. Nie powodują też nagłego wzrostu poziomu glukozy we krwi tak jak zwykły cukier. Dlatego takie napoje, wypijane od czasu do czasu, są bezpieczne dla osób otyłych i chorych na cukrzycę. Cukier z reguły zastępuje się słodzikiem o nazwie aspartam. Jest on 200 razy słodszy i nie dostarcza energii w postaci kalorii. Jednak wpływ tego słodzika na zdrowie budzi kontrowersje.

 

Niektóre badania sugerują, że nadużywanie tej substancji może przyczynić się m.in. do rozwoju nowotworów. Dlatego napoje z aspartamem trzeba pić rozsądnie, a dzieci i kobiety w ciąży oraz karmiące w ogóle powinny go unikać. Natomiast do niskosodzonych dżemów najczęściej dodawana jest fruktoza. Dzięki niej przetwory zawierają o 40 proc. Cukru mniej. Fruktoza występuje w owocach. Jednak bez pozostałych substancji obecnych w jabłkach trudno się rozkłada w organizmie. I sprzyja tyciu. Fruktozę może magazynować tylko wątroba. A ma ona ograniczone możliwości. Nadmiar fruktozy zmienia się w końcu w kwasy tłuszczowe. Jedzenie dużych dawek fruktozy sprzyja więc gromadzeniu tłuszczu w organizmie.

Dodaj komentarz