Gdy dopadnie Cię infekcja sięgnij po witaminę C

Witamina C jest to jedna z najpopularniejszych witamin, które spożywamy zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym oraz wczesną wiosną. Gdy pojawia się pierwsze objawy przeziębienia zaraz po nią sięgamy. Bo to właśnie kwas askorbinowy odgrywa ważną rolę we wspomaganiu systemu odpornościowego.

Kwas askorbinowy zwiększa odporność na infekcje, oraz skraca czas trwania  i łagodzi objawy infekcji. Witamina C podwyższa  stężenie interferonu w tkance, symulując tym wzrost produkcji limfocytów T i B. wzmaga wytwarzanie krwinek białych, które niszczą wówczas więcej wirusów i bakterii, a szczególnie na początku infekcji.

Wiadomo że najłatwiej jest sięgnąć po małą okrągłą pigułkę. A może by tak zmienić dietę? Wprowadzić owoce i warzywa zawierające witaminy? Posiłki stają się o wiele bardziej kolorowe i smaczniejsze.

Najwięcej witaminy C znajdziemy w: czarnych porzeczkach, natce pietruszki, papryce czerwonej, jarmuż, chrzan, brukselka, kalafior, truskawki, papaja, kapusta włoska, kiwi, kapusta czerwona, cytryny, pomarańcze.

 

 

Chcąc zachować jak najwięcej witaminy C w produktach to zastosuj poniższe uwagi:

  • Warzywa i owoce obieraj cienko bo właśnie pod skórką jest najwięcej witaminy C
  • Staraj się spożywać produkty świeże , bo długie przechowywanie w warunkach domowych traci znaczne ilości witamin
  • Do obróbki produktów nie należy używać narzędzi (noży, tarek) zardzewiałych gdyż powoduje to rozkład kwasu askorbinowego
  • Warzywa gotować w całości , a dopiero później rozdrobnić. Straty witamin są wówczas mniejsze
  • Produkty należy wrzucać na gorącą wodę, gdyż powoduje to dezyaktywację askorbinazy – enzymu rozkładającego kwas askorbinowy
  • Askorbinaza znajduje się w znacznej ilości w ogórkach. Dlatego nie jest wskazane łączenie ogórków z warzywami bogatymi w witaminę C
  • Po przygotowaniu sałatki lub surówki jak najszybciej należy ograniczyć dostęp tlenu przez dodanie sosu lub oleju

Dodaj komentarz