Skąd się biorą toksyny?

Przez skórę, płuca i układ pokarmowy wnikają do organizmu różne substancje toksyczne obecne w powietrzu, wodzie, glebie i żywności.

Ich źródłem są m.in.

–          zanieczyszczenia środowiska,

–          palenie papierosów,

–          niewłaściwa dieta bogata w tłuszcze nasycone, ukryte cukry, substancje konserwujące i barwniki,

–          nadużywanie leków,

–          życie w ciągłym stresie.

Ocenia się, że człowiek spożywa codziennie ok. 10 gramów substancji dodatkowych z żywnością, co rocznie daje wartość kilku kilogramów. Źródłem wielu szkodliwych związków chemicznych są również końcowe produkty zachodzących w organizmie procesów metabolicznych (np. mocznik, kreatynina).

Związki toksyczne usuwane są z organizmu różnymi drogami:

– drogą układu moczowego, z moczem,

–          przez układ pokarmowy, ze stolcem,

–          przez płuca, z powietrzem wydychanym,

–          przez skórę, z potem.

 

Jeżeli stężenie szkodliwych substancji nie jest wysokie, a wyżej wymienione układy pracują sprawnie, to toksyny dostające się do organizmu będą usuwane we właściwym tempie z organizmu.

Życie w zanieczyszczonym środowisku, żywność przetworzona chemicznie i stresy powodują, że do organizmu dostaje się dużo więcej  toksyn niż organizm jest w stanie usunąć.

 

Układ pokarmowy

Sprawnie pracujący układ pokarmowy jest niezbędny do zachowania zdrowia. Uczestniczy m.in. w trawieniu spożytych pokarmów. Dzięki temu składniki odżywcze mogą być dostarczone do organizmu. Do tego układu należą m.in.: wątroba, trzustka, żołądek, jelita.

Wątroba to jeden z najważniejszych narządów organizmu. Tu są produkowane prawie wszystkie białka organizmu i niektóre aminokwasy. Jest to główny narząd uczestniczący w „przetwarzaniu” różnych substancji chemicznych. Jeżeli dużo toksycznych substancji będzie docierać do wątroby, to jej praca i sprawność w usuwaniu tych substancji może zostać upośledzona. Pracę wątroby może pogarszać dieta bogata w tłuszcze zwierzęce (nasycone), nadmiar tkanki tłuszczowej zgromadzonej w jamie brzusznej oraz picie nadmiernej ilości alkoholu. Może to doprowadzić do stłuszczenia i uszkodzenia wątroby.

Rola jelit polega, przede wszystkim, na trawieniu pożywienia. Odpowiadają również za prawidłową odporność i funkcjonowanie całego organizmu. W jelitach żyją bakterie. o korzystnym działaniu zdrowotnym. Zapobiegają one m.in. namnażaniu się bakterii chorobotwórczych wytwarzających szkodliwe substancje. Stymulują ponadto układ odpornościowy.

Bardzo niekorzystne są zaparcia. Powodują:

–          długotrwałe zaleganie resztek pokarmowych w jelitach,

–          zaburzenia składu bakteryjnej flory jelitowej, zaczynają przeważać bakterie chorobotwórcze nad bakteriami o korzystnym działaniu zdrowotnym. „Złe” bakterie, produkują różne toksyny, m.in. czynniki rakotwórcze,

–          zwiększone wchłanianie toksycznych substancji z jelit, które wchłonięte do organizmu powodują złe samopoczucie, bóle głowy oraz sprzyjają rozwojowi chorób,

–          dyskomfort, bóle i wzdęcia jamy brzusznej.

 

Układ moczowy

Najważniejszym zadaniem nerek jest utrzymanie stałości środowiska wewnętrznego organizmu dzięki usuwaniu nadmiaru wody i zbędnych lub szkodliwych dla organizmu substancji, które powstają w procesach przemian metabolicznych lub dostarczone są do organizmu z zewnątrz. Człowiek oddaje około 1,5- 2 litry moczu dziennie. Bardzo ważne jest, aby pić odpowiednio dużo płynów, co uchroni przed nadmiernym zagęszczeniem moczu. Najlepiej pić wodę mineralną, herbatę i soki, w ilości 1,5-2 litry dziennie, a w upalne dni znacznie więcej.

Skóra

Wraz z potem traci się chlorek sodu oraz potas. Przy obfitym poceniu mogą powstać niedobory tych pierwiastków. Tą drogą eliminowane są ponadto zbędne, szkodliwe związki powstające podczas procesów spalania w organizmie oraz te, które dostały się do organizmu wraz z zatrutym środowiskiem, wodą i bogatą w barwniki i konserwanty żywnością. Skóra pełni więc ważną rolę w oczyszczaniu ustroju z toksyn. Niezbędnym warunkiem do jej prawidłowego funkcjonowania jest odpowiednie nawodnienie.

Układ oddechowy

Sprawnie działający nabłonek oddechowy jest niezwykle istotny do eliminacji szkodliwych substancji wdychanych ze środowiska oraz drobnoustrojów chorobotwórczych. Do zaburzenia funkcji nabłonka oddechowego często dochodzi u palaczy tytoniu.

 

Złe samopoczucie

Efektem nagromadzenia szkodliwych związków w organizmie może być zaburzenie równowagi wewnętrznej organizmu oraz takie objawy, jak:

– ogólne przemęczenie,

– obniżenie sprawności fizycznej i psychicznej,

– obniżony nastrój,

– zaburzenia koncentracji,

– bóle głowy,

– choroby skóry,

– nieprzyjemny zapach ciała,

– obniżenie odporności.

Udowodniono, że zawarte w środowisku toksyczne substancje wpływają na rozwój m.in. alergii skórnych, chorób układu nerwowego i chorób nowotworowych. Dbając o własną kondycję zdrowotną na stałe powinniśmy zmienić styl życia.

 

Przestrzegaj 10 najważniejszych zasad.

1.       Zaprzestań palenia tytoniu i unikaj towarzystwa osób palących papierosy.

2.       Ogranicz picie kawy do 1 filiżanki dziennie i picie alkoholu do 2-3 lampek wina tygodniowo.

3.       Zjadaj żywność jak najmniej przetworzoną, produkty zbożowe jadaj razowe.

4.       Ograniczaj spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego.

5.       Jedz ryby 2 razy w tygodniu (cenne źródło selenu i nienasyconych kwasów tłuszczowych).

6.       Spożywaj fermentowane napoje mleczne (maślanki, jogurty, kefiry).

7.       Pij co najmniej 1,5-2 litry płynów dziennie.

8.       Codziennie pij zieloną herbatę.

9.       Spożywaj minimum 0,5 kg warzyw i 1-2 owoce dziennie.

10.    Unikaj stresów.

 

Warzywa i owoce są cennym źródłem składników mineralnych oraz witamin C, E, beta karotenu i polifenoli wykazujących działanie antyoksydacyjne, czyli wymiatających wolne rodniki tlenowe. Polifenole, witamina E i beta-karoten odpowiadają również za prawidłową regenerację komórek i tkanek oraz za stan nabłonka oddechowego i błon śluzowych.

 

Aby nie dopuścić do zaburzenia pracy przewodu pokarmowego, należy spożywać odpowiednią ilość błonnika w pożywieniu, tj. około 25-30 gramów dziennie. Chłonie on wodę w jelitach, pęcznieje, stymuluje przesuwanie treści pokarmowej i wypróżnienie.

Aktywność fizyczna

 

Podczas ćwiczeń pocimy się, a wraz z potem eliminowane są różne substancje toksyczne. Efektem pracy mięśni jest przyspieszenie tempa metabolizmu, co pobudza spalanie tkanki tłuszczowej, a w niej skumulowane są największe ilości toksyn.

 

Sauna

Wysoka temperatura powoduje rozszerzanie naczyń krwionośnych skóry i wzmożoną potliwość. To bardzo dobra metoda oczyszczania organizmu z toksyn, głównie tych rozpuszczalnych w wodzie. Z sauny można korzystać 1-2 razy w tygodniu. Osoby cierpiące na choroby serca i układu krążenia, nadciśnienie tętnicze, choroby nerek, infekcje i choroby zakaźne nie powinny korzystać z sauny.

Codzienny poranny prysznic z naprzemiennie ciepłą i chłodną wodą również pobudza krążenie krwi i limfy, co powoduje, że lepiej będą odżywione w tlen i składniki odżywcze wszystkie tkanki w organizmie.