Witamina E

Witamina E podobnie jak witamina C, pełni w organizmie rolę biologicznego przeciwutleniacz – chroni organizm przed działaniem szkodliwych wolnych rodników i nadtlenków lipidowych. Zapobiega miażdżycy, choroba nowotworowym oraz procesom starzenia się, ściśle współdziała ona z selenem. Metabolizm witaminy E jest ściśle powiązany z przemianą niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Im wyższa jest ilość NNKT w pożywieniu, tym wyższe zapotrzebowanie na witaminę E. Uczestniczy w procesach rozrodczych ? przeciwdziała bezpłodności.

Jest magazynowana w nadnerczach, tkance tłuszczowej, jądrach, przysadce mózgowej. Zmniejszone spożycie witaminy E powoduje uruchomienie zapasów.

W przypadku niedoborów witaminy E wywołują się zmiany zwyrodnieniowe w przednim płacie przysadki mózgowej oraz zmniejsza wydzielanie hormonu ganadotropowego (u mężczyzn zwyrodnienie plemników, a u kobiet do zaburzeń w ciąży, obumieranie płodu)

Straty witaminy E w czasie gotowania dochodzą nawet do 50% (jest wrażliwa na tlen). Długie przechowywanie produktów zamrożone wpływa niekorzystnie na witaminę E.

Głównymi źródłami witaminy są oleje roślinne głównie słonecznikowy oraz margaryny wzbogacone w witaminy, oraz kiełki.  Witamina E występuje też w produktach zbożowych – gruboziarnistych , warzywa liściaste (zielona pietruszka, szpinak, sałata, kukurydza). W produktach pochodzenia zwierzęcego znajdziemy głównie w żółtku jaja, maśle, pełnym mleku i przetworach.

Dodaj komentarz