Właściwe gotowanie

Zazwyczaj wybieramy się do sklepu, kupujemy produkty, których użyjemy do przyrządzenia dania, wracamy do mieszkania i gotujemy potrawę tak jak zawsze. Trzeba jednak zastanowić się i wprowadzić kilka istotnych zasad, by w naszych artykułach zachować jak najwięcej witamin i minerałów.

Gdy obieramy owoce czy warzywa możemy zatrzymać dużą porcję witamin i soli mineralnych. Pod warstwą skórki znajduje się ich sporo, więc musimy zdejmować skórkę delikatnie. Jeżeli istnieje taka opcja to dobrze jest dusić rośliny warzywne w łupinie. Nie powinniśmy zostawiać posiekanych warzyw w długotrwałym dostępie tlenu, gdyż wtedy następuje rozpad witaminy C.

Kolejną normą jest właściwe oczyszczanie roślin warzywnych lub owoców. Musimy szorować je krótko pod wodą. Nie możemy przetrzymywać w wodzie pozbawionych skórki roślin warzywnych, bo wtedy witaminy mogą zostać wymyte, głównie te, które są w prosty sposób rozkładane w wodzie.

Jeśli idzie o zasady gotowania to najlepsze jest duszenie na parze. Jeżeli gotujemy normalnie w wodzie, ma miejsce wygotowanie minerałów. Jednak jeżeli decydujemy się na gotowanie standardowe w wodzie, musimy jej wlać niedużą porcję i najlepiej gdyby była to wrząca woda, wtedy skrócimy okres gotowania i ubytki witamin będą zmniejszone.
Robiąc kasze lub ryż musimy używać taką porcję wody jaką mogą wchłonąć. Przez to wygotowane uprzednio składniki odżywcze są znowu absorbowane z wodą.

Jeśli do obiadu dodajesz sałatki warzywne przygotuj je tuż przed samym podaniem. Jest to ważne, bo warzywa, dostarczające  witaminy C i z grupy B tracą je, bo są to witaminy, które są podatne rozkładowi za sprawą powietrza i światła.